ועדת הבריאות בדיון על מוקדי החירום הרפואי: "הפתרון – מוקד אחיד"

אבי רבינא No Comments on ועדת הבריאות בדיון על מוקדי החירום הרפואי: "הפתרון – מוקד אחיד"
אמבולנסים של איחוד הצלה • אילוסטרציה צילום: דוברות איחוד הצלה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן התכנסה הבוקר (רביעי) ודנה באופן התנהלות מוקדי החירום הרפואי במענה לקריאות לעזרה ראשונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, אמרה בדיון: "חוזר מנכ"ל שנכתב לצורך התיאום בין המוקדים הרפואיים לא מיושם בשטח הלכה למעשה. אנחנו מקבלים תלונות לרוב על מקרים בהם לא היו מתנדבים. כל הארגונים יקרים ונכבדים אבל כל הבעיות היו נפתרות אם היה מוקד אחד רפואי. אם היה מוקד אחיד לא היינו נכנסים לכל סיפורי האפליקציה- כן חובר או לא. מוקד אחיד ייתן את הפתרון הכי מהיר ומקצועי לאזרחי ישראל. הקמתי את ועדת הבריאות מתוך אמונה לשנות את פני הבריאות במדינת ישראל. אני לא מחלקת ציוניים לארגונים. אני רוצה לתת חיים לאנשים".

במענה לדברי נציגי מד"א על כך שיש אפליקציה שעובדת ופועלת בצורה מיטבית, אמרה יו"ר הוועדה: "אנחנו בעידן טכנולוגי שאנשים מקבלים הודעה בשנייה ויש תשובה תוך 2 שניות. מדוע זה לא קורה ככה במוקדי החירום? למה שלא יקבלו את ההודעה כל המתנדבים הקיימים והחמישה הראשונים שיודיעו שיצאו – אלו החמישה מתנדבים שיהיו באירוע. מד"א לא יכולים להעביר הודעה רק לחמישה אנשים בלבד. אני אבחון את כל הדברים בצורה יסודית לראות איך ישונו הדברים ואדאג שיהיה את כל הכסף בעבור אפליקציה שתדע לתת את המידע לכל המתנדבים והחמישה הראשונים שיגידו 'הנני' הם ייצאו לקריאה".

ח"כ משה גפני שיזם הצעת חוק להקמת מוקד אחיד, אמר בדיון: "בכנסות קודמות הגשתי הצעות חוק שהכל יהיה דומה לארה"ב וזה עבר בקריאה ראשונה. לאחר מכן, מד"א הצליח לטרפד את זה למרות שעבר ועדת שרים לענייני חקיקה. אין כל דבר אחר מלבד 'אגו' שמונע ממד"א להעביר מידע לאיחוד הצלה"

ח"כ ינון אזולאי, מתנדב באיחוד הצלה, אמר בדיון: "אני מתנדב בארגון כבר שנים והייתי מנהל מרחב לכיש. מד"א יודע להעביר מידע בצורה מסודרת כשהוא רוצה. זה קורה במוקד מד"א בית שמש, החובש הר נוף ועוד. מתנדב של איחוד הצלה מבקש להגיע כתובת להציל חיים –רק זה. איך לא נותנים לו את המידע?"

ח"כ יעקב ליצמן שבתקופתו כשר הבריאות נחתם ההסכם בין הארגונים שהוביל לחוזר מנכ"ל לתיאום בין הארגונים, אמר בדיון: "ההסכם החזיק מעמד 20 שניות אחרי שנחתם. הפרו את זה מיד. את המספר 1221 שיש לאיחוד הצלה, אני סידרתי את זה עם גלעד ארדן ונעשה בזה שימוש אחר ממה שהוקצה. כפי שאין בישראל 2 משטרות ו2 מכבי האש  – יש מוקד הצלה אחד. צריך להקפיד להעביר את המידע המלא ושיהיה מצב שכל המידע יעבור אוטומטי לכולם".

יאיר חברוני מנהל שירותי חירום ורפואה במשרד הבריאות, אמר בדיון: "חוזר מנכל לתיאום מוקדים רפואיים עובד אך לא בצורה מושלמת. ההפעלה היא על ידי מוקד מד"א – קריאה שמגיעה לידי איחוד הצלה צריכה לעבור במהירות למד"א ואיחוד הצלה צריך לדווח על כונן שיצא. ישבו אנשים שלנו במוקדים של מדא ואיחוד הצלה וראינו שזה מתקיים. אנחנו מקיימים שיח שוטף בין הארגונים ובודקים תלונות הדדיות. היינו רוצים שיחוברו יותר כוננים של איחוד הצלה לאפליקציית מד"א"

יוסף ואסתר ברנשטיין סיפרו בוועדה על המקרה הקשה האישי שלהם שנבע לדבריהם מחוסר התקשורת בין הארגונים: "לפני שנתיים הבן שלנו אבי נחנק במטפלת בשכונת מקור ברוך בירושלים – מקום מוקף כוננים ומתנדבים רבים שהיו אותה עת באזור. המטפלת התקשרה למדא. מדא קיבלו את הקריאה ולקח להם יותר מעשר דקות עד שהגיעו. איחוד הצלה לא קיבלו את המידע. לבן שלנו לא הגיע הרבה זמן חמצן. הוא שאף נוזלים לריאות והיה זקוק לסיוע נשימתי. נקבע לו דום לב ועבר החייאה מלאה עד שפונה במצב אנוש לשערי צדק. למעלה משנתיים שחיינו השתנו – מתמודדים עם ילד בפגיעה מוחית חמורה. זה לא משהו שאני יכול הסביר אף פעם מה אנחנו עוברים – אשפוזים בבתי חולים, עברנו הכשרה רפואית ולמדנו מושגים חדשים כל הבית כולו. ביררתי בצורה יסודית אצל הרבה מתנדבים שגרים בסמיכות ואמרו שלא קיבלו מידע. היה מתנדב שניסה לקבל מידע מלא ולא נתנו לו לקבל – הוא היה עם אופניים חשמליות 20 שניות מהמקום, אבל הוא לא קיבל מידע. נסע לאורך כל הרחוב הלוך ושוב וצעק 'מי הזמין אמבולנס'".

יוסף ברנשטיין הוסיף בהמשך הדיון בתגובה לטענה כי מידע לא עובר לכולם כדי לא לייצר ריבוי כוננים ומעבר מידע רפואי: "מנהלים פה פוליטיקה. מה ביקשנו? לפתוח נתיב אוויר לילד שנחנק. מצדי שיהיו שם 60 כוננים – העיקר שתפתחו לו נתיב אוויר. אבל זה לא קרה בגלל דבר מאוד פשוט: המידע של מד"א לא עבר הלאה בצורה מכוונת. המשפחה שלנו נהרסה בגלל חיסיון רפואי".

אלי יפה, סמנכ"ל מד"א: "לא נצליח להציל את כולם. אנחנו נעשה את ה100% השתדלות ומשפרים את המערכת. משרד הבריאות קובע שאי אפשר שיגיע עשרים כוננים. יש מערכת שמאתרת את חמשת הכוננים הקרובים ביותר – אם הם לא מגיעים זה יוצא הלאה לחמישה נוספים, ואפילו עד 600 מתנדבים – עד שניידת נט"ן נמצאת הכי קרוב".

רונן בשארי, מנהל אגף מבצעים במד"א: "כל האפליקציה עוברת בדיקה. אין מונופול על הצלת חיים – מנגנון מדא עובד בהתאם לכללים שנקבעו. מדא מקבל את הרשימות ומכניס אותם לאפליקציה והיא מפוקחת ע"י משרד הבריאות. כנראה שיש דברים מעבר להצלת חיים שמעניינת את האחרים. אנחנו נגיש תלונה על זליגת מידע בניגוד לחיסון הרפואי".

דובי מייזל, סמנכ"ל מבצעים באיחוד הצלה: "כארגון אנחנו עוברים רגולציה מאוד מחמירה ומשקיעים מיליונים שתסמיך אותנו לאבטחת מידע ורמה מקצועית. הפיקוח עלינו הוא הדוק. מבחינת אבטחת המידע אין עוד ארגון כזה. מד"א לא מוכנים לדבר עם איחוד הצלה בכלל ולא מגיבים לפניות שלנו ולחבר עוד אלפי מתנדבים לאפליקציה".

דוד קריספיל, המשנה לסמנכ"ל איחוד הצלה, "אפליקציית מערך הכוננים שמופעלת על ידי מד"א לא עובדת – הנה אני נמצא כאן בכנסת והאפליקציה מזהה שאני נמצא עכשיו במבשרת ציון".



0 תגובות